Project Description
Målgruppe
Fagfolk som udarbejder statusrapporter, handleplaner og/eller udviklingsplaner på det socialpædagogiske område.
Kursusbeskrivelse
Vi ved godt at det biologiske og det psykologiske ur ikke følges ad hos vore udviklingshæmmede medborgere. Ofte betyder den mentale retardering, manglen på stimulation osv., at borgeren er gået i stå i deres udvikling på trin, som vi ellers kun ser forbigående hos neurotypiske børn. Vi vil undervejs være opmærksomme på hvordan vi i dag tænker miljøorienteret og ikke mindst have fokus på, at undgå at lave fejl i vurderingerne.
Deltagerne vil få viden om og arbejde med udviklingsprofil og beskrivelser.
Vi vil ligeledes arbejde med nærmeste udviklingszone som et depot, hvorfra man kan hente inspiration i det daglige pædagogiske arbejde, og ikke mindst til brug ved udarbejdelse af nye indsatser. Alt i alt to kursusdage, hvor deltagerne selv får lov at arbejde i forhold til netop den borger de samarbejder med.
Program
Vi vil bruge kursusdagene til at få indblik i de for pædagoger brugbare tests og ikke mindst arbejde med udviklingsbeskrivelse i praksis.
Underviser
Charlotte Ankerstjerne, neuropædagog, Viso-specialist og pædagogisk konsulent ved LæringsCenter Brejning.
Deltager forudsætninger
Fagfolk som udarbejder statusrapporter, handleplaner og/eller udviklingsplaner på det socialpædagogiske område.
Forplejning
Kurset er inkl. forplejning.